Blog

Biznis i tehnologija

Uvod u link building — šta je, kako je nastao i zašto je važan?

Postoji jedna velika istina kada je reč o opstanku na tržištu, nevezano za industriju unutar koje poslujete: bez obzira na to koliko su vaši proizvodi ili usluge koje nudite sjajni, nevažno je koliko ste truda uložili u njihov razvoj i dizajn ukoliko ljudi ne znaju da postojite.

Tada na scenu stupa marketing.

Sa razvojem interneta, marketing je prirodno promenio fokus i prilagodio se novim navikama korisnika. To ne znači da su tradicionalne marketinške metode u potpunosti izumrle, ali su u većini slučajeva postale sekundarne naspram digitalnih marketinških aktivnosti.

Razmislite samo: u slučaju da ste u potrazi za odličnim italijanskim restoranom, da li ćete pre posegnuti za oglasnikom koji ste dobili u poštanskom sandučetu ili ćete ukucati vaš upit u Google pretraživač koji će vam u roku od nekoliko sekundi ponuditi više različitih odgovora?

Digitalni marketing je uzbudljiva industrija koju prati brz tempo i koja se neprestano razvija i menja, zbog čega je postala primamljiva svima koji su željni da grade perspektivnu karijeru uz solidnu finansijsku stabilnost. Sastoji se iz niza različitih oblasti koje se međusobno prepliću; jedna od njih je i građenje linkova (link building).

Potražnja za uslugama građenja linkova ne jenjava, a nema šanse da će se to dogoditi u skorijoj budućnosti; evo i zašto.

Link building i važnost vidljivosti na Google pretraživaču

Vidljivost jedne kompanije onlajn ključna je u svetu gde se potrošači mahom informišu putem interneta. Budući da se korisnicima najrelevantniji odgovori na određeni upit pojavljuju na prvoj stranici rezultata, Google pretraživač postao je ključan filter bitnih i manje bitnih informacija i odgovora.

Ljudi koji su uspeli da konstruišu ovakvu “mašinu za pružanje odgovora” kontinuirano rade na njenom usavršavanju. Kao prioritet su stavili korisničko iskustvo, onlajn bezbednost i određeni red (možemo slobodno reći i etiku ponašanja) koji omogućava lakše i sigurnije korišćenje interneta, kao i brže baratanje informacijama.

Naravno, pozicija određenog vebsajta na Google-u nije provizorna, već je posledica strateških aktivnosti i iza nje često stoji veliki tim ljudi. Ali da bismo razumeli kako građenje linkova funkcioniše i koja je njegova uloga ovde, najpre moramo objasniti suštinu Google pretraživača i algoritma na koji se oslanja.

Google trenutno generiše više od 40.000 pretraga u sekundi, što mu dođe na >3.5 milijardi upita na dnevnom nivou. Pritom se koristi složenim algoritmom koji u obzir uzima više od 200 različitih faktora. Ovi faktori omogućuju Google pretraživaču da razvrsta rezultate i poređa ih po relevantnosti u zavisnosti od pretrage koja je u pitanju. Naravno, nisu svi faktori podjednako važni niti stalni. Kao što sam već napomenuo, algoritam se usavršava i prati promene.

U okviru ovih faktora veliku ulogu igraju spoljni linkovi (backlinks), tj. linkovi sa drugih sajtova koji upućuju na vaš sajt.

Prilično je jasno zašto je ovo važan faktor za rangiranje: Google želi da svojim korisnicima ponudi najvrednije i najrelevantnije rezultate na određeni upit, tj. unesene ključne reči. Ukoliko određeni tekst ili sadržaj koji je optimizovan za pomenute ključne reči ima bogat i raznovrstan backlink profil, to je dobar indikator da je u pitanju vredan resurs kojeg je šira zajednica prepoznala kao takav.

Svakako da je za jednu kompaniju koja je odlučila da uloži u SEO i marketing sadržaja (content marketing) najvažnije da se usmeri na proizvodnju ne samo zanimljivih i edukativnih, već i zaista korisnih resursa za unapred definisanu ciljnu grupu. Korisni resursi su oni koji pružaju sveobuhvatan i jasan odgovor na određeno pitanje koje zaista interesuje korisnike.

Ali, nije uvek lako izdvojiti se od konkurencije i izgraditi onlajn prisustvo i reputaciju tako da ljudi kontinuirano, prirodno linkuju ka vašim resursima. Dnevno se objavi oko 3 miliona blog postova, neki su vidljiviji, neki manje vidljivi — ali je u svakom slučaju teško probiti se kroz ovu buku informacija.

Dakle, vraćamo se na početak: džaba vam kvalitet ako niko ne zna da postojite.

U tom smislu, građenje linkova podrazumeva proaktivni pristup: kombinacija različitih strateških SEO aktivnosti i pametna upotreba ključnih reči kroz određeni vremenski period može dovesti do značajnog poboljšanja vaše pozicije na Google stranici sa rezultatima, pa prema tome i do veće vidljivosti i prepoznatljivosti brenda koji je u pitanju. Radi se o izgradnji linkova na sajtovima koji su relevantni za vaše polje delovanja. Postoje različite tehnike koje su se u ovom kontekstu pokazale uspešnima.

Link building u prošlosti, sadašnjosti i budućnosti

Kao usmerena aktivnost, link building je značajno evoluirao za ovih dvadeset godina. Krajem devedesetih godina, kada je Google tek osnovan i kada je algoritam pretraživača bio znatno manje razvijen nego danas — vlasnici vebsajtova su praktikovali razmenu linkova sa drugim sajtovima, što je kratkoročno funkcionisalo. Još tada, vrednost linka je prepoznata i znalo se da je ključ za dobru poziciju na Google-u.

Početak novog milenijuma obeležio je nove metode za nabavljanje backlinkova: od direktnog slanja mejlova drugim vlasnicima vebsajtova i moljakanja za ubacivanje linka u postojeći sadržaj, pa sve do direktorijuma, promocije linkova putem komentara, pa čak i trgovine linkovima, itd.

Mnoge od ovih tehnika su danas zabranjene i njihovim praktikovanjem vlasnici vebsajtova rizikuju penalizaciju od strane Google-a. Generalno gledajući, Google zaista deluje kao izvesno regulaciono telo ili “šerif interneta” koji osigurava bezbednost i najbolje korisničko iskustvo. Postoje uputstva i pravila (Google Guidelines) za vlasnike vebsajtova koje valja poštovati radi dobrobiti svih. Ukoliko na bilo koji način probate da prevarite algoritam i da nedozvoljenom prečicom dođete do odlične pozicije na Google-u, velike su šanse da će vam se vaš maliciozan pokušaj obiti o glavu.

Istina je da niko zapravo ne zna do detalja na koji način Google pretraživač funkcioniše: SEO stručnjaci oslanjaju se na zvanične objave Google tima ili ugledne resurse i publikacije iz industrije; mnogi biraju da nesebično dele svoja saznanja ukoliko primete promene u algoritmu ili nove cake koje funkcionišu i donose dobre rezultate.

Pritom, veliki broj faktora za rangiranje se prepliće i veoma je teško (rekao bih gotovo i nemoguće) jasno razgraničiti šta je tačno doprinelo tome da jedan tekst zauzme prvu poziciju na Google-u, a neki drugi treću poziciju. Međutim, upravo zato je izazovno i uzbudljivo biti deo sveta digitalnog marketinga.

Kada je reč o građenju linkova, danas su najzastupljenije sledeće strategije:

  • Objavljivanje tekstova sa strateški uključenim linkom na drugim sajtovima (guest blogging)
  • Objavljivanje PR tekstova sa uključenim linkom
  • Kreiranje visokokvalitetnih i sveobuhvatnih resursa na relevantnu temu (linkable assets), optimizacija i promocija tih resursa radi bolje vidljivosti onlajn
  • Specifične tehnike koje podrazumevaju korišćenje SEO alata (Ahrefs, Screaming Frog) radi istraživanja i analize konkurencije ili postojećeg sadržaja (skyscraper tehnika, broken link tehnika)

Da stvar bude još zanimljivija, nemaju svi linkovi jednaku vrednost.

Znate li onu izreku — s kim si — takav si? Ukoliko imate veliku količinu linkova sa sumnjivih sajtova, sajtova lošeg kvaliteta ili onih koji su obeleženi kao spamerski, postoji šansa da vas Google strpa u isti koš.

Kvantitet linkova ne sme da ide na uštrb kvaliteta linkova.

To ne znači da bi trebalo da vijate samo izuzetno ugledne i kvalitetne sajtove (one sa veoma visokim domain ratingom), ali bi definitivno trebalo da vodite računa o zdravlju sopstvenog sajta i da brinete o backlink profilu.

Pored toga, Google razlikuje tzv. dofollow i nofollow linkove. Najprostije rečeno, dofollow linkovi imaju svoj udeo kada je reč o rangiranju na Google stranici sa rezultatima, dok nofollow nemaju praktično nikakvog uticaja u tom smislu.

Preporučljivo je graditi backlink profil koji sadrži i jednu i drugu vrstu linkova: raznovrsnost je uvek dobra i deluje prirodnije. Takođe, bez obzira što nofollow linkovi nemaju direktnu SEO vrednost, oni mogu doneti značajnu količinu saobraćaja, tj. povećati broj posetilaca vašeg sajta i doprineti njegovoj vidljivosti.

Uloga link buildera

Dakle, kakva je uloga link buildera u svemu ovome?

Link builder je osoba koja gradi svoje ime u određenoj oblasti (nekada može biti reč o više različitih oblasti) i na taj način postaje usko specijalizovana za nju; to je osoba koja je u stanju da strpljivo stvara mrežu kontakata i prilika koju potom koristi za građenje linkova za klijente koji posluju unutar iste industrije.

Veliki deo link building aktivnosti direktno zavisi od izgrađene reputacije link buildera, njegovih veština komunikacije, pregovaranja i ubeđivanja, ali i od osećaja za tuđe interese.

Na primer, ukoliko vam je cilj da objavite tekst sa linkom vašeg klijenta na određenom sajtu, neophodno je da se najpre informišete da li taj sajt ima određena pravila (guidelines) koja gostujući autori moraju da ispoštuju. Moguće je da sajt čak ne prihvata linkove unutar tekstova ili daje mogućnost linkovanja, ali su oni nofollow.

Prilikom osmišljavanja teme teksta, važno je da se klijentov link što prirodnije uklopi i da na određeni način obogaćuje tekst time što pruža širi kontekst i dodatne informacije. Kvalitet je prioritet. Ukoliko je sam tekst kvalitetan i odlično prilagođen ciljnoj grupi (što je apsolutno nužno), šanse su da će vaš trud uroditi plodom.

Kontaktiranje administratora različitih sajtova je umetnost za sebe. Najuspešniji link builderi su u neku ruku i dobri psiholozi, jer znaju kako da priđu osobama raznovrsnih profila i pridobiju ih, tj. privole ih da zaista objave tekst koji sadrži link.

Mnogi posmatraju link building kao odskočnu dasku za karijeru u digitalnom marketingu jer se kroz posao uči mnogo o samoj SEO industriji, naročito o off-page SEO tehnikama. Često su link builderi ujedno i pisci sadržaja ili se odluče da se usavrše dodatno u pisanju. Ovaj posao zahteva praćenje vesti iz industrije i omogućava vam da steknete znanje iz HTML-a i CMS platformi, budući da je ono direktno povezano sa objavljivanjem tekstova.

Link building definitivno nije za nekoga ko lako odustaje ili posustane nakon prvog odbijenog mejla. Najveći izazov ovog posla je u tome što često zavisite od više varijabli. Međutim, od link buildera se očekuje da budu u isto vreme i dovoljno organizovani, ali i dovoljno fleksibilni da uspeju da se prilagode promenama uslova koje te varijable izazivaju.

Ako vam prvi impuls kad vidite da manji procent ljudi odgovara na vaše mejlove nego ranije — nije da odustanete već da nađete nove kontakte ili poradite na mejlu i temama koje nudite, ova dinamičnost i promenljivost će vam umesto prepreke pružiti izazov i priliku da budete kreativni i postanete bolji u svom poslu.

Bez ikakve sumnje, link building aktivnosti važan su element u okviru svih napora koje optimizacija sajtova za veb pretraživače (SEO) iziskuje. Baveći se link buildingom, stičete mogućnost da uđete u svet digitalnog marketinga, čak iako imate skromno iskustvo.


Ukoliko ti posao link buildera deluje zanimljivo, agencija Four Dots širi svoj tim i trenutno ima otvorenu ovu poziciju.

Izvor: STARTIT.RS

Povezani članci